Scurte sfaturi de stil !Tipuri de pantofi formali bărbăteștiDeși există nenumărate variații, pantofii se reduc la doar șase tipuri principale. Fiecare dintre ei se poartă în anumite conjuncturi, alături de anumite tipuri de costumații. Alegerea lor corectă poate face diferența dintre un bărbat bine îmbrăcat și o persoană a cărui stil este alcătuit după ureche.Oxford sunt tipul de pantof formal tradițional și destul de permisiv în combinații vestimentare, chiar dacă cel mai bine se așază lângă pantalonii de costum. Pot fi găsiți într-o gamă largă de culori și sunt ușor de recunoscut pentru ochiurile de șireturi foarte apropiate unele de altele în partea superioară. Moda a plecat din Scoția și Irlanda de la un tip de gheată din jurul anilor 1800, numită Oxonian, care și-a schimbat designul în timp datorită cerințelor studenților de la Universitatea Oxford. În Franța li se spune pantofi Richelieu, iar în țările de origine mai sunt cunoscuți și ca „Balmoral“, denumire dată după un castel al reginei. Același nume pare a fi folosit frecvent și în SUA.
Perforațiile se găsesc în descrierea pantofilor prin termenul „brogue“ și pot acoperi întreg pantoful sau doar anumite porțiuniPantofii Oxford pot fi simpli sau decorați în diferite feluri și proporții. Înfrumusețările sunt date de perforații făcute în pielea bombeului, pe căpută sau pe laterale. În limba engleză, modelele decorate se numesc brogue și variază de la găuri fine aplicate la marginea bombeului (quarter brogue) până la modele „ciuruite“ pe de-a-ntregul (full brogue). O variație cunoscută este modelul Oxford Wing Tip în cazul căruia pielea folosită pentru bombeu se prelungește până la jumătatea tălpii.
Derby circulă de asemenea sub mai multe denumiri. Gibson sau Blucher sunt numele alternative, cel de-al doilea fiind preluat de la unul dintre generalii prusaci care l-a înfruntat pe Napoleon. În căutarea unei cizme mai comode pentru soldații săi, Gebhard Leberecht von Blücher făcea comandă pentru un model de încălțăminte în care lateralele sunt cusute pe deasupra lateralelor. Au apărut astfel pantofii Derby, considerați mai puțin eleganți decât modelul Oxford și ușor de recunoscut (în unele cazuri) pentru distanța mai mare dintre găurile pentru șireturi și coaserea căputei pe deasupra lateralelor.
Derby sunt considerați mai puțin eleganți decât pantofii Oxford. Diferența este dată de coaserea căputei (partea de material care conține găurile de șireturi) pe deasupra părților laterale ale pantofului.În cazul
Loafer-ilor recunoașterea nu se mai bazează pe poziționarea șiretului, ci pe absența lui. Mocasinii sunt pantofi prezentați în Norvegia în mijlocul anilor ’30 și, în mod paradoxal pentru evoluția lor ulterioară, purtați de văcari care îi foloseau ca încălțări extrem de practice, ușor tras pe picior și la fel de ușor de scos. Statele Unite i-au considerat pantofi formali, în timp ce în Europa au fost întotdeauna purtați cu ideea clară că sunt parte a genului vestimentar casual. De altfel, termenul de loafer însuși poate fi tradus ca „trântor“, persoană care nu face nici măcar efortul de a se lega la pantof, un comod incurabil.
Loafer-ii trăiesc o mică dramă în Europa, unde nu au reușit niciodată să fie considerați pe deplin pantofi formali. Peste Ocean, o talpă subțire și un vârf rotunjit alături de o prelucrare lucioasă a pielii îi aduc fără probleme în categorie.Pantofii cu cataramă se numesc
Monk și, deși sunt considerați mai puțin eleganți decât Oxford, au șanse să arate mai bine în timpul unei întâlniri de afaceri decât o pereche de Derby. Numele definește și proveniența lor: o încălțăminte specifică adepților robei monahale, călugărilor care încălțau pantofi simpli, comozi și durabili care se prindeau de picior prin intermediul unei catarame.
Ghetele sunt prelungirea peste gleznă a pantofilor din exemplele precedente, putând fi găsite atât în model Oxford, cât și ca perechi cu design Derby. Sunt o categorie aparte pentru că adeseori introduc fermoare în „ecuația“ eleganței sau elastice care permit încălțarea fără alt fel de prinderi. Ghetele Chelsea, de exemplu, sunt exemple de încălțăminte elegantă provenite din perioada Victoriană pentru care carâmbul este susținut pe gleznă cu ajutorul unui material elastic.
Pantofii de gală (Opera pumps) sunt modele fără șiret care au suferit extrem de puține schimbări de-a lungul celor 200 de ani de carieră pe care îi numără cu mândrie. Se recunosc prin căptușeala interioară din catifea și exteriorul lucios, dar și prin decorațiunea plasată la baza bombeului. În perioada regentă engleză erau considerați a fi încălțăminte de interior, iar elementul special era catarama din argint. Odată cu intervenția lui Beau Brummell, fondatorul curentului numit „dandy“, aceasta a fost înlocuit cu o fundă din catifea.
Pantofii de gală (denumiți și încălțăminte de curte sau opera pumps) se poartă în ocazii și conjuncturi speciale și foarte elegante. Au fost înlocuiți de către modelul Oxford, dar rămân în cărțile de stil ca unii dintre cei mai potriviți pentru o ieșire la operă.Sfaturi generale despre alegerea pantofilor:CuloareaPentru un costum negru, gri sau bleumarin alegerea ar trebui să încline spre pantofi de culoare neagră. Modelele maro se recomandă în tandem cu costume deschise la culoare, dar culoarea unanim acceptată ca fiind formală, elegantă șamd este cu siguranță negru.
Șireturi sau nu?Fără îndoială, pantofii loafer sunt de evitat în cadrul unei întâlniri formale, deși versiunea americană despre eleganță în modă ar putea spune exact opusul. Cu siguranță modelul de șiret al pantofilor Oxford este cel mai bine cotat în termeni de eleganță, iar modelul de aranjare a „firelor“ este cel în paralel, fără încrucișări.
Textura materialuluiOricât de comode ar fi pielea întoarsă sau nubuck, varianta formală este întotdeauna cea lucioasă. A nu se înțelege că o întâlnire de afaceri trebuie neapărat ținută în pantofi de lac.
Producători de pantofi cu influențe moderne, Harrys of London folosesc un amestec de piele și cauciuc pentru talpăTalpaÎn mod ideal, talpa pantofilor formali este fabricată din piele. Cu toate astea, o talpă din cauciuc este considerabil mai rezistentă, se comportă mai bine în condiții de umiditate și este considerată de mulți bărbați mai comodă decât una din piele. Desigur, branțurile și căptușeala interioară a pantofului au un cuvânt de spus în această ultimă afirmație, dar dacă aveți nevoie de ceva care să nu alunece pe pardoselile de marmură și care să-și păstreze elasticitatea pentru mai mult timp, atunci cauciucul este materialul ideal. Recent, producătorii au început să includă combinații între cele două materiale.
Autor: Dragoș Aliciu;
Foto: Companiile prezentate (Harrys of London, John Lobb, Wolverine)
Sursa: stylereport.ro